אופניים חשמליים, התקנות החדשות – בשורה או גזרה?

להאזנה:

 

קנית אופניים חשמליים חדשים לילד? לא יכול לזוז מטר בלי הקורקינט החשמלי?

בימים אלו קיבלה ועדה מיוחדת של הכנסת את תיקוני החקיקה בנוגע לרכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים (בעברית צחה: גלגינועים).

האופנה החדשה של רכיבה על אופניים חשמליים, הגם שיש בה להקל על מי אשר אינו אוחז ברישיון נהיגה וזאת אף מבלי לזהם את הסביבה, טומנת בחובה, סיכון גדול להולכי הרגל ולרוכבים עצמם.

מרבית הרוכבים מעדיפים, מטבע הדברים, לרכוב על המדרכה ולא להסתכן ברכיבה בכביש. כפועל יוצא, אנו עדים לעליה משמעותית במספר תאונות הדרכים, עקב פגיעה של רוכבי אופניים בהולכי רגל.

בתי המשפט מצאו להחמיר בעונשם של רוכבי האופניים החשמליים וזאת על מנת לעביר מסר מרתיע. יחד עם זאת, רכיבה של אופניים בכביש יש בה לסכן את חייהם של הרוכבים והשאלה היא מה מסוכן יותר? אם כי מוסכם על הכול שהמדרכה מיועדת להולכי רגל ולא לכלי רכב, בין אם הם ממונעים ובין אם לאו.

הפתרון היחיד ואין בלתו, הוא סלילת מסלולים לרוכבי אופניים וכיוון שהטכנולוגיה מקדימה את זמנה, מצאנו עצמנו עמוסים ברוכבים וחסרים בשבילים. נכון לעכשיו, רכיבה על המדרכה אסורה ורכיבה על הכביש טומנת בה סיכון ברור לרוכב ולסביבתו, על זה נאמר "אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי".

אופניים חשמליים, התקנות החדשות – בשורה או גזרה
אופניים חשמליים, התקנות החדשות – בשורה או גזרה

התקנות של משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גרמו להעלאת גיל הרוכבים ל- 16, למרות ההיגיון שבהגבלת הגיל, עלולה ליצור מצב לפיו רוכבים צעירים יותר ימשיכו לרכוב, דבר שיהפוך אותם בהמשך לעברייני תנועה ואכיפת החוק תסבך אותם בהליך פלילי. מאידך – מן הראוי לקבוע תקופת ביניים, בה יוזהרו הרוכבים הצעירים שלא לרכוב טרם הגעתם לגיל המתאים וזאת מבלי שיוגשו כתבי אישום.

חשוב מאוד להדגיש כי האופניים החשמליים אינם מוכתרים כרכב מנועי לצורכי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הרוכבים אינם נדרשים להציג רישיון נהיגה ובמקרה של פגיעת גוף, עקב תאונת דרכים, ימצאו את עצמם, הן הרוכבים והן הולכי הרגל, העלולים להיפגע מהם, לפני שוקת שבורה, באשר לא יהיה מי שיפצה אותם בגין פציעת הגוף והם עלולים ליפול למעמסה על הציבור. ראוי להזכיר גם את התופעה המסוכנת לפיה רוכבי אופנועים, אשר הפרוטה אינה מצויה בכיסם, מתפתים לבטח את עצמם בביטוח זול – הכוונה לביטוח המקנה זכות לפיצוי לנפגעי תאונות דרכים וכאשר אלו נפצעים לא יזכו לפיצוי הולם וזאת בגין גובה ההשתתפות העצמית.

בנוסף, המשטרה אינה אוכפת את האיסור לנהוג ברכב מנועי ללא ביטוח (בין אם מדובר ברכב דו אופני או בין המדובר ברכב אחר). כך, מי שלא זכר לשלם את דמי הביטוח, לא יידרש לעשות כן בהעדר אכיפה פלילית ואם חלילה יפצע או יגרום לאחר לנזקי גוף לא תהיה לו הכתובת לפנות אליה לצורך קבלת פיצויים.

גיל הרכיבה יעמוד על 16 שנים.

נכון להיום הרכיבה מותרת מגיל 14 בשבילים מותאמים ומגיל 16 בכבישים.

הרכיבה על המדרכה אסורה.

לרוכבי הקורקינטים בלבד:

בכל רכיבה חובה לחבוש קסדה.
בשעות הערב ובתנאי מזג אוויר קשים יש ללבוש אפוד זוהר.
הקורקינט לא יחרוג מ- 30 ק"ג ו- 250 וואט.
הקורקינט יוגבל למהירות מקסימלית של 25 קמ"ש.
אסורה הרכבת נוסע נוסף.

הרשויות המקומיות יורשו אף הן לאכוף עבירות אלו.

התקנות יכנסו לתוקפן בעוד כחודש והתקנות בעניין הקורקינטים החשמליים יכנסו לתוקפן בעוד כ-4 חודשים מהיום.

רוצה לחזור לחלק ספציפי בעמוד?

משרד עורכי דין אילון אורון

עו"ד אילון אורון הינו אחד מעורכי הדין המובילים בייצוג בתיקי התעבורה ברחבי המדינה מזה למעלה מ-40 שנה.

משמש יו"ר (משותף) של ועדת התעבורה הארצית של לשכת עורכי הדין.

הרצה רבות במסגרת שונות בתחום. מופיע תדיר בתוכניות טלוויזיה, רדיו בנדון.

כתב לאורך השנים מאמרים בכל אחד מהעיתונים היומיים, ומשמש אוטוריטה בתחום.

בנוסף אף הוציא לאור מספר ספרים בתחום, לרבות אנציקלופדיה המונה עשרות אלפי ערכים הנוגעים למשפטי התעבורה.

במשרדו עורכי דין המסייעים לו ואשר התמחו בתחום מזה שנים רבות, כולל שני בניו.